Viittomakielisiä opastuksia Kansainvälisellä kuurojen viikolla

Jeremy Shaw, Phase Shifting Index, 2020, (stillkuva videosta). Kuva: Jeremy Shaw

Lahden museoissa järjestetään ensimmäistä kertaa viittomakielisiä yleisöopastuksia. Opastuksilla museo osallistuu Kansainvälisen kuurojen viikon juhlintaan, jonka tarkoituksena on vahvistaa kuurojen ja viittomakielisten oikeuksia. Samalla juhlitaan viittomakielisen yhteisön yhtenäisyyttä ja viittomakieliä.

Kansainvälistä kuurojen viikkoa (23.-29.9.2024) vietetään Lahden museoilla järjestämällä viittomakielisiä yleisöopastuksia Malvassa ja Historiallisella museolla. Opastukset kestävät tunnin. Osallistuminen opastuksille tapahtuu museon pääsylipulla ja on museokorttilaisille ilmainen.

Yleisöopastukset Malvassa

Malvassa järjestetään kaksi viittomakielistä opastusta kuurojen viikolla. Keskiviikon opastuksella tutustutaan Jeremy Shawn Jaksoton järjestelmä -näyttelyyn, Valogallerian Ahto-teokseen sekä Käymistilassa sijaitsevaan Jenni Niskalan seinämaalaukseen. Opastus on kaksikielinen, se toteutetaan viittomakielellä ja suomeksi. Lauantain viittomakielisellä opastuksella tutustutaan koko museoon.

ke 25.9. klo 17 kaksikielinen yleisöopastus (viittomakieli ja suomi): Jaksoton järjestelmä, Ahto ja Käymistila
la 28.9. klo 12 viittomakielinen yleisöopastus koko museoon

Yleisöopastukset Historiallisella museolla

Historiallisen museon opastuksilla tutustutaan museon uuteen päänäyttelyyn Hyvä paikka, joka pureutuu päijäthämäläiseen arjen historiaan jääkauden jälkeiseltä ajalta nykypäivään.

ti 24.9. klo 17 viittomakielinen opastus
la 28.9. klo 13.30 viittomakielinen opastus

Lahden museot toivottaa kaikki viittomakieliset tervetulleiksi yleisöopastuksille!