Taidetta ja elokuvia viikonloppuna – Määränpää-näyttelyn taiteilijatapaaminen ja Refugee Film Festival Lahti

Malvan Määränpää-näyttely ja Refugee Film Festival Lahti yhdistävät voimansa lokakuun toisena viikonloppuna. Taiteilijatapaamisessa yleisö pääsee keskustelemaan suoraan taiteilijoiden kanssa, kun taas elokuvafestivaali tarjoaa syvällisiä näkökulmia pakolaisuuteen ja maahanmuuttoon dokumenttien ja fiktioelokuvien kautta.

La 12.10. Määränpää-näyttelyn taitelijatapaaminen Malvassa

Taiteilijatapaamisessa kuullaan Määränpää-näyttelystä ja sen teoksista suoraan taiteilijoilta itseltään. Ohjelmassa on seitsemän eri taiteilijan ja kuraattori Veikko Halmetojan haastattelut. Lisäksi taiteilijoiden kanssa voi keskustella heidän teostensa äärellä.

Määränpää-näyttelyn taiteilijatapaamisessa ovat paikalla Stefan Bremer, Kalle Hamm, Joel Karppanen, Zagros Manuchar, Luciana Mariano, Sepideh Rahaa ja Kaj Stenvall.

Tilaisuuteen ei ole ennakkoilmoittautumista. Osallistuminen museon pääsylipun hinnalla, museokortilla vapaa pääsy ja alle 18-vuotiaat pääsevät maksutta. Tervetuloa!

12.-13.10.2024 REFUGEE FILM FESTIVAL LAHTI

Refugee Film Festival ja Kino Iiris järjestävät 12.-13.10.2024 elokuvatapahtuman osana Malvan Määränpää -näyttelyn oheisohjelmistoa. Pakolaisuuskysymyksiä, maahanmuuttoa ja ihmisoikeuksia käsittelevä RFF Lahti järjestetään Kino Iiriksessä, Saimaankatu 12.

Ohjelmistossa on viikonloppuna neljä ilmaisnäytöstä, joiden ohessa on dokumentti-, fiktio- ja lyhytelokuvia, tekijävierailuja sekä keskustelutilaisuuksia. Refugee Film Festival Lahti -tapahtuman tarkoituksena on elokuvien kautta nostaa esiin erilaisia näkökulmia pakolaisuuteen ja maahanmuuttoon.

Ohjaajista Kaisa Rastimo ja Zagros Manuchar ovat yleisön haastateltavana näytöksissä. Kaikkiin näytöksiin ja keskusteluihin on vapaa pääsy.

Tapahtuma on toteutettu Lahden kaupungin kulttuuripalveluiden avustuksella.

La 12.10. esitettävät elokuvat

Midnight traveler on kännykkäkameroilla kuvattu autenttinen ja rakastettava dokumentti afganistanilaisen ohjaajan Hassan Fazilin ja hänen perheensä pakomatkasta Euroopan rajoille. Ennen elokuvaa nähdään Zagros Manucharin kokeellinen videoteos Medya.

Io Capitano on Matteo Garronen huiman visuaalinen draamaelokuva kahden teinipojan matkasta Senegalista Saharan halki kohti Eurooppaa ihmissalakuljettajien kyydissä.

Su 13.10. esitettävät elokuvat

Nasrin’s voice on Kaisa Rastimon dokumentti ihmiskaupasta, itsenäistymisestä ja hinnasta, jonka nuori kurdinainen Nasrin joutuu vapaudestaan maksamaan.

It Must Be Heaven on palestiinalaisen Elia Suleimanin surumielinen komedia oman paikan etsimisestä ja ikuisesta ulkopuolisuuden tunteesta.