Määränpää-näyttelyn yleisötapahtumia ja oheisohjelmaa

Määränpää-näyttely. Kuva: Karoliina Redsven

Malvassa esillä oleva Määränpää-näyttely laajenee syksyn myötä tapahtumiin ja kaupungille. Tapahtumat ja oheisohjelma käsittelevät Määränpää-näyttelyn teemoja kuten pakon edessä lähtemistä ja uuden löytämistä. Ohjelmaa järjestetään yhteistyössä Lahden kaupunginkirjaston, Suomen Pakolaisavun ja Kino Iiriksen kanssa.

To 5.9. Kaupunginkirjasto X Malva: Kirjailijavieraana Antti Järvi

klo 17.30–18.30 Lahden pääkirjaston auditorio, Kirkkokatu 31.

Toimittaja ja tietokirjailija Antti Järvi kertoo Tietokirjallisuuden Finlandialla palkitusta teoksestaan Minne katosi Antti Järvi? (Gummerus 2023), jossa hän selvittää rajan taakse sota-aikana kadonneen sukulaisensa kohtaloa.

Kirjailijailta järjestetään yhteistyössä Lahden kaupunginkirjaston kanssa. Malvassa esillä oleva Määränpää-näyttely käsittelee nykytaiteen keinoin pakon edessä lähtemistä ja uuden löytämistä. Tilaisuuden aikana keskustellaan Minne katosi Antti Järvi? -teoksesta sekä näistä teemoista. Haastattelijana Jarkko Lehtopelto. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kaupunginkirjaston Määränpää-kirjavinkit

Lahden kaupunginkirjaston henkilökunta on laatinut vinkkilistan Määränpää-näyttelyn teemojen pohjalta. Listalta löytyy aikuisten tieto- ja kaunokirjallisuutta sekä niiden lisäksi muutamia lasten kuvakirjoja, nuortenkirjoja ja sarjakuvia. Listalla on kirjoja pakolaisuudesta, lähtemisestä, saapumisesta, luopumisesta ja uuden löytämisestä. Kirjoja on sekä nykyajan että historian näkökulmista.

Yhteensä 40 kirjan kirjalistaan voi tutustua Lastu-kirjastojen sivuilla.

La 14.9. Identiteetit-keskustelu Vuoden pakolaisen kanssa

klo 14.00–14.45 Malva, Määränpää-näyttely

Voiko ihmisellä olla monta identiteettiä? Voiko identiteetti muuttua ja mistä palikoista sitä voi rakentaa? Entä mikä on taiteen rooli identiteetin käsittelyssä ja toisten ihmisten ymmärtämisessä?

Identiteeteistä, itsensä etsimisestä ja taiteen rooleista ovat keskustelemassa Vuoden pakolainen Sa Myer Oo sekä Zagros Manuchar, joka on yksi Määränpää-näyttelyn taiteilijoista. Haastattelijana Jarkko Lehtopelto.

Keskustelu käydään suomeksi ja sen kesto on 45 minuuttia. Keskustelu sisältyy museon pääsylipun hintaan. Keskustelu on osa Määränpää-näyttelyn oheisohjelmaa ja se toteutetaan yhteistyössä Suomen Pakolaisavun kanssa.

Sa Myer Oo on Vuoden pakolainen 2024. Hän on 28 vuotta ja asuu Vaasassa. Hänen perheensä on lähtöisin Myanmarista ja hän on tullut Suomeen Thaimaan pakolaisleiriltä vuonna 2007 kiintiöpakolaisena UNHCR:n uudelleensijoittamisjärjestelmän kautta. Ammatiltaan hän on lastenohjaaja ja valmistuu jouluna 2024 sosionomiksi. Lisäksi hän ollut Miss Suomi -finalisti.

Zagros Manuchar on 34-vuotias Irakissa syntynyt kurditaustainen suomalainen elokuvantekijä ja taiteilija. Hän on valmistunut maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta. Manuchar tuli Suomeen YK:n lapsipakolaisena neljävuotiaana ja hän on käsitellyt taustaansa ja juuriaan taiteessaan. Hänen töitään on esitetty kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla, näyttelyissä ja kulttuuri-instituuteissa.

Tilaisuuteen osallistuminen museon pääsylipun hinnalla.

La 12.–13.10. Kino Iiris X Malva: Refugee Film Festival

Määränpää-näyttelyn teemaa käsitellään fiktio- ja dokumenttielokuvien keinoin Refugee Film Festival -elokuvatapahtumassa 12.–13.10. Kino Iiriksellä. Ohjelmassa on neljä kokopitkää elokuvaa, lyhytelokuvia, tekijävierailuja sekä koululaisnäytöksiä.

Tapahtuma on maksuton ja se on osa Määränpää-näyttelyn oheisohjelmaa. Tapahtumapaikka ja järjestäjä on Kino Iiris yhteistyössä Refugee Film Festivalin ja Lahden kaupungin Kulttuuripalvelujen kanssa. Ohjelma julkaistaan syyskuussa.

La 12.10. Määränpää-näyttelyn taitelija- ja kuraattoritapaaminen

klo 13.00–14.00 Malva, Määränpää-näyttely

Taitelija- ja kuraattoritapaamisessa kuullaan Määränpää-näyttelystä ja sen teoksista suoraan taiteilijoilta itseltään. Ohjelmassa on haastatteluja ja mahdollisuus tavata taiteilijoita sekä näyttelyn kuraattori Veikko Halmetoja.

Määränpää-teemainen jakso Welcome to My Backyard -podcastissa

Määränpää-näyttelyn kuraattori Veikko Halmetoja ja taiteilija Zagros Manuchar ovat vieraana Welcome To My Backyard -podcastissa. Aiheina ovat Määränpää-näyttely ja sen teemat sekä taide ja sen asema yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Suomen Pakolaisavun Welcome To My Backyard on kansantajuinen pakolais- ja maahanmuuttoteemoja käsittelevä podcast. Juontajaparina toimivat Pakolaisavun viestintä- ja markkinointijohtaja Annika Nyman-Paajanen ja viestinnän asiantuntija Marjukka Koskenkorva.

Määränpää-teemainen jakso julkaistaan tiistaina 17.9. SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Määränpää-näyttely on esillä Malvan 1. kerroksessa 3.5.2024 ‐ 3.11.2024. Näyttelyn kaksitoista taiteilijaa ovat Stefan Bremer, Kalle Hamm, Dzamil Kamanger, Joel Karppanen, Zagros Manuchar, Luciana Mariano, Melina Paakkonen, Anu Pentik, Sepideh Rahaa, Kaj Stenvall, Kirsimaria E. Törönen ja Ilkka Väätti. Näyttelyn kuraattori on Veikko Halmetoja ja konseptisuunnittelija on Jarkko Lehtopelto.