Lahden kansainvälinen julistetriennale 50 vuotta – ilmoittautuminen auki 1.8. – 30.11.2024

Rasmus Rantanen, Julistetornit.

Lahden kansainvälisen julistetriennalen kilpailuun ilmoittautuminen avautuu torstaina 1.8.2024. Ilmoittautuminen tapahtuu sähköisesti Lahden museoiden verkkokaupan kautta ja on auki 1.8.-30.11.2024.

Seuraava Lahden kansainvälinen julistetriennale nähdään Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvassa kesällä 2025 ja samalla juhlitaan sen 50-vuotisjuhlaa. Lahden julistetriennale on maailman toiseksi vanhin graafisen alan kilpailu ja näyttely. Maailmankuulu Lahden julistetriennale on nähty Lahdessa jo vuodesta 1975 lähtien.

Ilmoittaudu mukaan

Kilpailuun ilmoittautuminen alkaa 1.8.2024 Lahden museoiden verkkokaupan kautta. Kilpailujulisteet tulee jättää sähköisessä muodossa 1.8.–30.11.2024 välisenä aikana. Kaikkien julisteiden tulee olla 1.1.2022 jälkeen suunniteltuja. Ilmoittautumisen ohjeet ja kilpailusäännöt löytyvät julistetriennalen verkkosivulta.

Näyttelyjulisteet valitsee kilpailuun lähetettyjen julisteiden joukosta kilpailutoimikunta, joka koostuu suomalaisista graafisen muotoilun ammattilaisista. Kilpailutoimikunnan jäsenet ovat Ilona Ilottu, Ilkka Kärkkäinen, Marina Veziko ja Jutta Kivilompolo. Malvaa kilpailutoimikunnassa edustaa kokoelma-amanuenssi Hanna Suihko, joka toimii myös julistetriennalen pääsihteerinä.

Lahden kansainvälisessä julistetriennalessa palkitaan julisteita korkean graafisen laadun, omaperäisyyden, esteettisyyden ja viestinnällisen funktion perusteella. Julistetriennalen suurin palkinto, Grand Prix, on arvoltaan 5000 €. Palkittavat työt valitsee kansainvälinen, graafisista muotoilijoista koostuva tuomaristo.

Julistetriennalen kilpailusarjat

Vuoden 2025 Lahden kansainvälisen julistetriennalen kilpailusarjoja on kolme:
A Kulttuurijulisteet, yhteiskunnalliset ja aatteelliset julisteet
B Ympäristöjulisteet
C Ilmaisunvapaus

Ilmoittautuminen Lahden kansainväliseen julistetriennaleen on auki 1.8. – 30.11.2024 kello 16.00 CET. Ohjeet ja kilpailusäännöt löytyvät julistetriennalen verkkosivulta.

Hanna Suihko
Kokoelma-amanuenssi