Kevään näyttelyt tuovat Malvaan nykytaiteen kiinnostavimmat nimet
Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan kevään uutuusnäyttelyt käsittelevät tietoisuuden eri tasoja sekä luopumista ja uuden löytämistä. Maailmanlaajuista tunnustusta saanut teoskokonaisuus avaa Malvan kevätkauden huhtikuussa.
Kuvia menneestä, vai sittenkin kuvia tulevasta? Dokumentaarisen ja fiktiivisen rajan sekoittuminen muovaa mieltämme, tutkiessamme menneisyyden aineistoa eri ryhmien riittien kautta. Seitsemän teoksen sulautuessa yhteen, voimme kohdata inhimillisen selityskyvyn rajat. Entä miltä tuntuu menettää kotinsa, kaikki tuttu ja turvallinen? Asettukaamme hetkeksi niiden miljoonien mielenmaisemaan, jotka ovat menettäneet kaiken, mutta eivät siltikään ole turvassa.
Jeremy Shaw: Jaksoton järjestelmä | Phase Shifting Index
5.4.–29.9.2024
Yksi tämän hetken kiinnostavin kansainvälinen nykytaiteilija, Jeremy Shaw ja hänen luomansa teoskokonaisuus Jaksoton järjestelmä, nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa. Kyseessä on vaikuttava monikanavainen audiovisuaalinen installaatio, joka rakentuu seitsemästä itsenäisestä, mutta samanaikaisesti toistettavasta videoteoksesta, sekä valo- ja äänielementeistä.
Teoksen osat vaikuttavat muodostuvan vanhentunein analogisin menetelmin tallennetusta videoarkistomateriaalista, jota tarkastellaan kaukaisen tulevaisuuden hetkestä käsin. Videoissa esitellään erilaisia, visuaalisin vihjein eri alakulttuureihin viittaavia ihmisryhmiä. Niistä kukin suorittaa liikkeeseen perustuvia, ryhmän uskomusjärjestelmästä kertovia riittejä, kuten tanssia tai laulua. Dokumentaaristen sekä fiktiivisten esitystapojen rajat sekoittuvat teoksen edetessä, vähitellen horjuttaen katsojan käsitystä ajasta ja paikasta. Teos johdattelee kohti tunnelmaa, joka haastaa inhimillisen selityskyvyn rajat lumoavalla tavalla.
Jeremy Shaw (s. 1977, Kanada) asuu ja työskentelee Berliinissä, Saksassa. Taiteessaan hän tutkii tietoisuuden eri tasoja sekä muuntuneita tajunnantiloja. Hän käsittelee teoksissaan kulttuurisia, tieteellisiä ja taiteellisia keinoja kuvata koko ihmiskunnan historian jatkuneita pyrkimyksiä tavoitella transsendentaalisia kokemuksia.
Teoskokonaisuuden ensiesitys oli Centre Pompidoussa, Pariisissa vuonna 2020, jonka jälkeen se on saanut maailmanlaajuista tunnustusta ja hurmannut kansainvälisiä yleisöjä kerta toisensa jälkeen.
Määränpää | Destination
3.5.–3.11.2024
Veikko Halmetojan kuratoima näyttely Määränpää, kertoo nykytaiteen keinoin lähtemisestä ja saapumisesta. Näyttely tuo yhteen kaksitoista suomalaista nykytaiteilijaa, jotka käsittelevät teoksissaan luopumisen ja uuden löytämisen teemoja. Näyttelyn konseptisuunnittelusta vastaa Jarkko Lehtopelto.
Kun kodit jäävät taakse, kun kotikatu, yritys, sukulaiset, leikkikaverit, mummo, koulu ja oppilaat, lähiravintola ja lehtimyyjä ovat nyt siellä jossain. Uudessa kaupungissa odottavat uusi koti, outo kieli, vieraat ihmiset. Ruokaan täytyy totutella, sekä siihen että valo ja värit ovat erilaisia.
Osa teoksista kertoo pakkomuuttamisesta, sen syistä ja seurauksista dokumentaarisin keinoin. Osa vie kokijan niiden tunnelmien äärelle, joita pakon edessä paennut ihminen kohtaa. Läsnä ovat niin ikävä kuin helpotuskin. Nämä tilanteet ja niihin kietoutuneet tunteet ovat arkipäivää lähes kaikkialla maailmassa. Vuoden 2022 loppuun mennessä maailmassa oli sata miljoonaa kotiseudultaan paennutta. Heistä yli viisi miljoonaa on turvapaikanhakijoita, yli 35 miljoonaa pakolaisia ja yli 60 miljoonaa kotimaansa sisällä pakkomuuttaneita.
Näyttelyn taiteilijat: Stefan Bremer, Kalle Hamm, Dzamil Kamanger, Joel Karppanen, Zagros Manuchar, Luciana Mariano, Melina Paakkonen, Anu Pentik, Sepideh Rahaa, Kaj Stenvall, Kirsimaria E. Törönen ja Ilkka Väätti.
Malvan näyttelyohjelma keväällä 2024
Juuret – aarteita kokoelmista | 29.4.2022 alkaen
Emma Helle, Tamara Piilola ja Pia Sirén: Tulevaisuuden puutarha | 6.10.2023 ‐ 3.3.2024
Sari Soininen: Katseen takana | 3.11.2023 ‐ 7.4.2024
Jeremy Shaw: Jaksoton järjestelmä | 5.4.- 29.9.2024
Määränpää | 3.5. – 3.11.2024