Eläimellistä valloittaa Malvan Kellarigallerian

Timo Ruokolainen, Takku.

Tänä kesänä koko perheelle suunnattu Eläimellistä – Pienoisveistoksia Malvan taidekokoelmista kutsuu kävijöitä tutustumaan taidekokoelmien monipuolisiin ja mielikuvituksellisiin pienoisveistoksiin. Moniaistinen näyttely kutsuu viihtymään!

Eläimet ovat kiinnostaneet ja inspiroineet ihmisiä luolamaalausten ajoista alkaen. Näyttelyssä on esillä pienoisveistoksia, joiden aiheena ovat erilaiset eläimet. Näyttelyssä kohdataan nokkela ja leikkisä saukko, joka tähyilee takajaloillaan seisten. Luotettava lehmä ammuu ystäviensä keskellä. Rohkea metso pörhistelee pyrstösulkiaan koiran kalutessa luuta. Mitä muita eläimiä löydät näyttelystä ja mitä ne siellä puuhaavat?

Näyttelyssä on esillä 23 pienoisveistosta. Näyttelyn veistokset ovat Malvan taidekokoelmasta sekä Lahden kaupungin taidekokoelmasta. Näyttelyä täydentävät pehmeät värivalot ja äänimaisema, jossa voi uppoutua metsän ääniin.

Näyttelyn veistokset on valmistettu kovista materiaaleista, kuten kivestä ja metallista. Näyttely kutsuu pohtimaan kuinka helppoa veistosten valmistaminen näistä materiaaleista on. Valmiisiin taideteoksiin ei saa koskea, mutta näyttelyssä pääsee tutustumaan ja koskettamaan esimerkkejä erilaisista veistosmateriaaleista.

Malvan taidekokoelmissa on huomattavan paljon pienoisveistoksia. Tämä johtuu siitä, että ennen Malvan avautumista Lahden taidemuseo sijaitsi vuosia virastotalon ullakkokerroksessa. Noihin tiloihin ei kertakaikkisesti saatu siirrettyä isoja, saati raskaita teoksia. Voidaan nähdä, että museon käytössä olleet tilat ovat osaltaan ohjanneet kokoelman karttumista”, kertoo kokoelma-amanuenssi Susanna Korhonen.

Näyttelyn taiteilijat ovat Veikko Haukkavaara, Leila Hietala, Eila Hiltunen, Kari Huhtamo, Anja Juurikkala, Antti Louhisto, Jussi Mäntynen, Jan Blik Pedersen, Timo Ruokolainen, Seija Rustholkarhu, Gunnar Uotila ja Tapio Wirkkala.

Kesällä työpajoja ja opastettu kierros lapsille

Malvassa järjestetään kesä-heinäkuussa avoimia taidepajoja, joissa työskennellään eläinteeman ympärillä. Taidepajat sopivat kaikenikäisille ja ovat avoimia kaikille museovieraille.

Lauantaina 6.7. järjestetään kaksi opastettua kierrosta lapsille Eläimellistä-näyttelyyn. Opastetulla kierroksella tutustutaan veistosnäyttelyyn oppaan johdolla. Opastuskierrosta suositellaan alakouluikäisille 6-vuotiaasta ylöspäin. Kierrokset alkavat klo 11 ja 11.30 ja kestävät 20 minuuttia.

Eläimellistä-näyttely on nähtävissä Malvan Kellarigalleriassa 18.6. – 25.8.2024.

Susanna Korhonen
Kokoelma-amanuenssi