Kouluille ja päiväkotiryhmille
Tervetuloa kokemaan Malva!
Malva on mahtava oppimisympäristö, joka tarjoaa monipuolisia elämyksiä ja näyttelyitä erilaisten ja ajankohtaisten ilmiöiden, tunteiden ja taiteen ilmaisutapojen käsittelyyn. Malva on tunteiden, empatian, kuvittelun, leikin, keksimisen, keskustelun ja oppimisen tila. Malvan koti on Malskin mielenkiintoisessa rakennuksessa ja rakennuksen tehdashistoriaa voikin käsitellä esimerkiksi Juuret-näyttelyn yhteydessä.
Miten Malvaan?
Malvasta voi varata opastuksia sekä taidepajoja koululais- ja päiväkotiryhmille. Ryhmät voivat vierailla Malvassa myös ilman opastettua kierrosta, mutta tulosta on hyvä ilmoittaa etukäteen osoitteeseen: malvamuseo@lahti.fi.
Malvan näyttelyt vaihtuvat tiiviisti, joten tarkistakaa näyttelyt ja niiden sisältö ennen vierailuanne. Malva tarjoaa opettajille ja ohjaajille oppitunnin suunnittelukäynnin museossa. Suunnittelukäynnin yhteydessä Malvan henkilökunta auttaa mielellään näyttelyihin ja käyntiin liittyvissä asioissa.
Reput, eväät ja päällysvaatteet tulee jättää museokaupan vieressä oleviin naulakoihin ja lokerikkoihin. Ryhmästä vastuussa oleva aikuinen ilmoittaa ryhmänsä saapumisesta lippukassalla. Mikäli olette varanneet opastuksen tai taidepajan, teitä ollaan vastassa lipunmyyntipisteen luona.
Malskin yhteiset WC:t löytyvät museokaupan viereiseltä käytävältä. Museon kaikista kerroksista löytyy WC.
Miten Malvassa?
Ryhmästä vastuussa oleva aikuinen vastaa ryhmästä koko vierailun ajan, myös opastettujen kierrosten aikana. Käyntiä kannattaa suunnitella oman ryhmän kanssa etukäteen ja samalla käydä läpi Turvallisen museovierailun -muistilista.
Vierailu Malvassa voi olla myös osa projektia tai suurempaa oppimiskokonaisuutta. Museokäynti tuottaa uusia näkökulmia, ajatuksia ja tulkintoja – Malva kutsuu oppimaan ja kokemaan yhdessä.
Tehtäviä museovierailulle
Malva kutsuu kokemaan, ihmettelemään ja keskustelemaan. Olemme koonneet muutamia tehtäviä Juuret – aarteita kokoelmista -näyttelyä varten.
Lisäksi olemme koonneet kysymyksiä ja tehtäviä, joista voi olla apua vierailun suunnittelussa.
Juuret – Aarteita kokoelmista -näyttelyn tehtäviä
-
Valitse parisi kanssa yksi mainosjuliste ja suunnitelkaa siihen sopiva radiomainos.
Etsikää julisteista yhdyssanoja. Löydättekö yhdyssanavirheitä?
Katsokaa parin kanssa näytön julisteet. Toinen parista sulkee silmänsä ja toinen kuvailee valitsemaansa julistetta. Julisteen tekstejä ei saa lukea parille. Pari koittaa palauttaa mieleensä julisteen kuvailun avulla ja kertoo silmät avattuaan, yhdistikö kuvailun oikeaan julisteeseen.
-
Löydätkö näyttelystä Mallasjuoman mainosjulisteita? Mallasjuoman tehdas on toiminut aikaisemmin tällä samalla paikalla ja vanhan panimorakennuksen julkisivut ovat säilyneet lähes ennallaan.
-
Mitä näyttelyn huonekaluja ja esineitä olet nähnyt aikaisemmin? Missä olet nähnyt niitä? Selvitä sinulle tuttujen huonekalujen ja esineiden nimet ja suunnittelijat.
Valitse näyttelystä suosikki-istuin ja perustele valintasi. Mihin sijoittaisit sen? Jatkotyöskentely: Askon 50-vuotisjuhlan kunniaksi pidettiin tuolikilpailu, jonka satoa on esillä näyttelyssä. Millaisella tuolilla sinä osallistuisit kilpailuun? Suunnittele unelmiesi istuin ja mainosjuliste sille.
-
Ihminen on tunteita tunteva olento, mutta joskus tunteet ovat niin voimakkaita, että niitä pitää vähän hillitä. Suunnittele tuoli, joka lohduttaa ja auttaa surullista. Millainen tuoli olisi hyvä rauhoittamaan, kun innostus tai jokin muu tunne menee yli? Entä millainen tuoli auttaa hillitsemään kiukun kasvamista liian suureksi?
-
Katso julisteita ja pohdi, mistä julisteen tunnistaa.
Mitä eroja ja mitä yhtäläisyyksiä videolla näkyvillä julisteilla ja tämän päivän julisteilla on?
Mitä tuttua ja tuntemaasi videon julisteissa on, entä mitä itsellesi vieraampaa?
-
Valitse jokin näyttelyn asetelmamaalauksista. Mieti millaisia tarinoita asetelman esineillä on? Mitä ne kertoisivat, jos ne osaisivat puhua? Kuvaile astelman värejä? Millaisia tunteita ja tunnelmaa värit tuovat astelmaan?
-
Valitse jokin henkilöä kuvaavista teoksista. Missä henkilö on mielestäsi kuvattu? Mihin henkilö katsoo? Katso teosta ja pohdi, minkälaisia tunteita teoksen henkilöllä on. Mitä haluaisit kysyä teoksen henkilöltä?
Minkälaisen omakuvan haluaisit tehdä itsestäsi? Missä vaatteissa, paikassa ja minkä esineiden kanssa haluaisit tulla kuvatuksi?