Toinen herääminen

Jan-Erik Andersson

2015

Ympäristötaideteos

Uudistunut Alatori avattiin yleisölle 24.9.2015. Lahden kaupunki kutsui vuotta aiemmin kolme suomalaista kuvataiteilijaa ideoimaan alatorin ympäristöä, sen toiminnallisuutta ja sinne sijoitettavaa taidetta sekä kalusteita. Turkulainen Jan-Erik Andersson voitti kutsukilpailun ehdotuksellaan ”Toinen herääminen”. Sakari Tohkan Marjatta-veistos on sijoitettu rakennelman keskelle. Pimeänä aikana rakenteet toimivat valoteoksena: kaikissa 50 metallipilarissa on kussakin 2 LED-valoa ja kupolin keltainen liekki toimii lyhtynä. Suunnitelman idea on lähtenyt siitä, että puistossa on aiemmin ollut pergolarakenne.

Teoksen nimi viittaa Sakari Tohkan veistokseen ”Herääminen”, joka ennen sijaitsi nykyisen pergolan paikalla. Toinen herääminen -teos on geometrinen pergolainstallaatio, jossa on viisi siipeä. Pergola rakentuu valkoisista pilareista ja puna-keltaisesta kupolista, jotka symboloivat palavaa kynttilää. Pergolan ympärille kaupungin puutarhaosasto suunnitteli rakenteen päälle kiipeäviä kukkaistutuksia ja köynnöskasveja. Tohkan lepäävän naisfiguurin tilalle on noussut seisomaan Marjatta, joka yhdessä teoksen nimen ja kupolin liekkielementin kanssa kuvaa uudelleenheräämistä ja kukoistamista. Teos leikittelee läpinäkyvyytensä ja avoimuutensa kautta tilallisuuden, sisäisen ja ulkoisen ideoilla, jotka jatkuvasti määrittävät paitsi kaupunkikokemustamme myös ihmisenä olemistamme. Anderssonin käsialaa on myös alatorilla sijaitseva turistibussipysäkki, joka jakaa samankaltaisen visuaalisen ilmeen pergolateoksen kanssa.

Aukio, jossa on viisisiipinen, geometrinen pergolainstallaatio.
Toinen herääminen, Jan-Erik Andersson, 2015. Kuva: Eetu-Pekka Heiskanen/Malva.

Tietoa taiteilijasta

Jan-Erik Andersson (s. 1954) on monipuolinen kuvataiteilija, joka tekee taidetta laaja-alaisesti eri taidemuotoja hyödyntäen. Hänen tuotantonsa koostuu arkkitehtuurin lisäksi installaatioista, mediateoksista, performansseista ja ympäristöteoksista. Anderssonin taiteen olemuksellinen piirre on kyseenalaistaa rajaa lapsille suunnatun värikkään visuaalisen kulttuurin ja aikuisten vakavamielisemmän estetiikan välillä. Tämä näkyy erityisesti väreillä ja muodoilla leikittelyssä ja runsaassa ornamenttien käytössä, joka assosioituu satukirjojen ja -elokuvien mielikuvituksellisiin maailmoihin. Myös luonnon ja taiteen välinen rajapinta ja kohtaamiset ovat yksi kantava teema Anderssonin tuotannossa. Taiteilijan orgaanista muotokieltä noudattavissa teoksissa voikin nähdä vaikutteita erityisesti Antoni Gaudílta.  

Taideteos kartalla

Alatorilla. –
Näytä Google Mapsissa

Toinen herääminen

Alatorilla. –

Näytä Google Mapsissa