Sakari Tohka

1954

Pronssi

Sakari Tohkan pronssinen Marjatta-veistos pystytettiin vuonna 1954 kaupungintalon puistoon, josta se vuoden 2015 syksyllä siirrettiin alatorille Jan-Erik Anderssonin pergolateoksen keskiosaan. Tohka on saanut veistoksensa aiheen Kalevalan Marjatta-runosta, jonka mukaan Marjatta poimi puolukan, joka saattoi hänet raskaaksi ja hän synnytti pojan, Karjalan kuninkaan. Marjatta voidaan näin nähdä neitsyt Marian suomalaisena, kansallisromanttisena ilmentymänä.

1,7 metriä korkea veistos on pronssivalu kipsiversiosta, ja sen jalusta on harmaata graniittia. Veistos kuvaa seisovaa alastonta nuorta naista, joka pitelee oikeassa kädessään puolukan oksaa, vasemman käden levätessä solisluun päällä. Maahan luotu katse, kädessä hennosti pidelty puolukan oksa sekä figuurin tarkkaan harkittu asennon sulokkuus antavat teokselle lyyristä herkkyyttä, joka muistuttaa veistoksen poeettisista juurista.

Alastonta, puolukan oksaa kädessään pitävää naista kuvaava pronssiveistos.
Sakari Tohka, Marjatta, 1954. Kuva: Tiina Rekola/Malva.

Tietoa taiteilijasta

Sakari Tohka (1911–1958) oli Suonenjoella syntynyt suomalainen kuvanveistäjä. Akateemisuutta vieroksunut Tohka oli kuvanveistäjänä pääasiassa itseoppinut. Hän opiskeli varsin lyhyen aikaa Taideteollisessa keskuskoulussa vuonna 1931 sekä Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa vuosina 1932–1934. Tohkan työskentelyä ohjaavan periaatteen tiedetään kuuluneen: ”näkemys sanoo kaiken”. Taiteilijan tunnettuja teoksia ovat muun muassa Helsingin Lastenlinnan julkisivukoristelut, Päivän lapset -veistos sekä kansanrunoudesta aiheensa saanut Tursas ja vedenneito.

Taideteos kartalla

Alatorilla, Jan-Erik Anderssonin pergolateoksen keskiosassa. – Marolankatu 4, Lahti.
Näytä Google Mapsissa

Marjatta

Alatorilla, Jan-Erik Anderssonin pergolateoksen keskiosassa. – Marolankatu 4, Lahti.

Näytä Google Mapsissa